ترافیک پرحجم در میدان آزادی، تقاطع کلاهدوز و میدان بهارستان مشهد (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) تولد ۱۹۱ نوزاد در مأموریت‌های اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه مشهد تصویب طرح پهنه‌بندی حریم شهر مشهد برای اولین بار در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور انجام بیش از ۴ کیلومتر حفاری تونل خط‌۴ قطارشهری مشهد بهره‌برداری از کندروی بزرگراه پیامبراعظم(ص) و بوستان خطی بزرگراه امام‌علی‌(ع) مشهد در تابستان ۱۴۰۳ شهروند خبرنگار | درخواست جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در یکی از کوچه های بلوار امیریه‌ مشهد + پاسخ گذری بر تاریخ کوچه وحدت ۲۵ که روزگاری چسبیده به برج و باروی مشهد بود گلایه ساکنان بهمن‌۱۹/۴ مشهد از معضل رهاشدگی اراضی بزرگ‌مقیاس این محدوده برش ۸۲۴ اسکلت ساخت‌وساز غیرمجاز در سال ۱۴۰۲ ورود ۴۱۰ اتوبوس‌جدیدبه مشهد تا پایان سال حریم امن مشهد برای سرمایه‌گذاران با تأیید طرح پهنه‌بندی حریم شهر نجات بانوی مبتلا به سکته مغزی فریمانی از طریق اورژانس هوایی هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار گرفت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تایید بیمه تامین اجتماعی ۱۰۹ هنرمند صنایع دستی در مشهد اعمال قانون هزار و ۶۴۸ دستگاه خودرو حادثه‌ساز در مشهد | ۸۲ نفر درتصادفات رانندگی طی ۲۴ ساعت گذشته مصدوم شدند (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ترافیک پر حجم در بزرگراه آزادی و طول بلوار ملک آباد تا فلسطین در مشهد (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ویدئو| نشست خبری سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهدمقدس با اصحاب رسانه (۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳) شهردار مشهد: به‌زودی، مسیر «ره‌باغ رضوان» در محدوده حرم مطهر رضوی بازگشایی می‌شود ۱۰۶۵ درصد رشد اعتبارات عمرانی منطقه‌۲ شهرداری مشهد از ابتدای فعالیت شورای ششم گزارشی از فراز‌و‌فرود‌های الیت که هنوز بعد از ۱۳‌سال، دل‌خوری برخی راننده‌ها را به دنبال دارد
سرخط خبرها

در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی چه می‌گذرد؟

  • کد خبر: ۱۴۰۷۶۱
  • ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
  • ۱
در بافت تاریخی اطراف حرم مطهر رضوی چه می‌گذرد؟
صبح امروز نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همراه با مدیرکل میراث فرهنگی استان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار منطقه ثامن از بافت تاریخی پیرامون حرم رضوی بازدید کردند.

به گزارش شهرآرانیوز، صبح امروز نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی همراه با مدیرکل میراث فرهنگی استان، عضو شورای اسلامی شهر مشهد و شهردار منطقه ثامن از بافت تاریخی پیرامون حرم رضوی بازدید کردند.

این بازدید که در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی صورت گرفت، از سرای عزیزالله‌اف آغاز شد. حجت‌الاسلام پژمانفر نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی، موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی، علوی مقدم عضو شورای اسلامی شهر مشهد و نورین مقدم شهردار منطقه ثامن، همراه با جمعی از معاونان خود با حضور در محل پروژه بازسازی و مرمت سرای عزیزالله‌اف با مستأجران و کسبه این سرا به گفت‌وگو پرداختند.

طولانی‌شدن و بلاتکلیفی مرمت این پروژه، اجرای کند بازسازی پروژه، عدم واگذاری مکان جایگزین برای کسبه و‌... از جمله مشکلات و گلایه‎های ۳۲ مغازه‌دار سرای عزیزالله‌اف بود که در این دیدار مطرح شد.

تعیین مکان موقت برای کسبه سرای عزیزالله‌اف

حجت‌الاسلام پژمانفر در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با شهرآرانیوز اظهار کرد: باتوجه به اینکه اقدام اولیه در این ساختمان در ارتباط با استحکام بنای موقت بوده، در شروع این کار با تأخیر صورت گرفته و الان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با اقدامات اولیه از این ساختمان محافظت کنند و بنا شد به‌صورت اساسی و زیربنایی کار پایداری انجام شود.

وی ادامه داد: این بازار دو مسئله اساسی دارد؛ اول سرعت مرمت و دوم مسئله کسبه بلاتکلیف این بازار. بنابراین، با کسبه و شهرداری صحبت و قرار شد شهرداری نسبت به تعیین مکانی موقت برای اینکه کسبه فعالیت اقتصادی موقتی داشته باشند، اقداماتی را انجام دهد و تا ده روز آینده مکان‌هایی را معرفی کند و تا یک ماه آینده کسبه آنجا مستقر شوند.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به گزارشی که ما از میراث خواستیم، باید مشخص شود اقدام عمرانی و مرمت این بازار چقدر زمان نیاز دارد. بنابراین، قرار شد تا ده روز آینده زمان مورد نیاز هم مشخص شود و سپس ما پیگیری کنیم تا اعتبارات لازم برای انجام این کار اختصاص یابد.

مرمت هر بنا متری ۲۰میلیون تومان هزینه دارد

موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی، نیز در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با شهرآرانیوز گفت: امروز از نزدیک از سرای عزیزالله‌اف بازدید کردیم و قرار شد بعد از انجام آزمایش خاک که مشاور طراحی می‌کند، به ما برنامه زمان‌بندی برای احیا و مرمت این پروژه داده شود و شاهد شروع عملیات عمرانی آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه مرمت هر بنا متری ۲۰میلیون تومان هزینه دارد، ادامه داد: در مشهد ۲۷۰ اثر تاریخی داریم و اعتبار اضطراری که برای ما تخصیص داده شده ۵۰۰میلیون تومان است تا فقط اضطرار بنا‌های تاریخی را رد کنیم؛ بنابراین از شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای مرمت و استحکام‌بخشی بنا‌های تاریخی درخواست کمک کرده‌ایم.

موسوی درخصوص نقش بخش خصوصی در بازسازی اماکن تاریخی و سرمایه‌گذاری نیز گفت: در این زمینه با مالکان گفت‌وگو کرده‌ایم، سرمایه گذار آورده شده و با سه صندوق احیا جلسه برگزار کرده‌ایم که به‌صورت مشارکتی اقداماتی صورت بگیرد. ۴ واحد از واحد‌های تاریخی در بافت ثامن واگذار شده است که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی درباره بازدید وزیر گردشگری دولت از سرای عزیزالله‌اف نیز گفت: درخواستی داشتیم که وزیر گردشگری از این اثر بازدید کند و دستورانی در پی این بازدید صادر شد. تا اول دی‌ماه نتیجه استحکام‌بخشی این پروژه اعلام خواهد شد.

وجود ۵ پهنه تاریخی در منطقه ثامن

ساسان نورین مقدم، شهردار منطقه ثامن، نیز در گفت‌وگو با شهرآرانیوز گفت: در منطقه ثامن ۱۲۰ اثر تاریخی واجد ارزش داریم که ۳۸ اثر آن ثبت شده است. همچنین ۵ محدوده پهنه تاریخی در این منطقه وجود دارد که برای آن‌ها برنامه‌های جدی داریم و امیدواریم با کمک سازمان میراث فرهنگی و مالکان، حیات شهری را به این حوزه‌ها که تاریخ و تاریخچه مشهد هستند، برگردانیم.

وی ادامه داد: قبل از اینکه مظاهر مدرن وارد این بافت شود، جریان تاریخی و حیات تاریخی فعال بوده است و به‌مرور و به‌دلایل مختلف از حیات شهری خارج شده است. طرح‌های باز‌زنده‌سازی مانند بازار فرش که فضا و حیات شهری جدی داشته است، باید برای آن‌ها اجرا شود.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: فعال‌کردن و برگرداندن حیات به این آثار می‌تواند سابقه تاریخی و معنوی به مجموعه بافت پیرامون حرم رضوی برگرداند. همچنین این اقدامات، گردشگری مبتنی بر زیارت را تقویت می‌کند و زمان ماندگاری زائر را افزایش می‌دهد. این مسائل می‌تواند منابع جدی اقتصادی ایجاد کند و منابع اجتماعی و فرهنگی هم برای شهر مشهد به‌دنبال داشته باشد.

در حوزه میراث فرهنگی دغدغه داریم

همچنین علوی مقدم، عضو شورای اسلامی شهر مشهد، در حاشیه این بازدید به خبرنگار شهرآرانیوز گفت: یکی از موضوعات مهمی که در کمیسیون شهرسازی شورا پیگیری شده، احیای بافت‌های تاریخی است.

وی گفت: شهرداری پای کار آنچه متولی آن باشد، هست. بنابراین در حوزه میراث فرهنگی به‌دلیل دغدغه‌ای که در حوزه احیای بافت‌های تاریخی داریم، باید مشارکت میراث هم را داشته باشیم.

به گفته علوی مقدم، ما کمک‌های لازم را انجام دادیم و میراث هم باید پای کار بیاید و امیدوارم کمک ویژه‌ای برای بافت پیرامونی حرم داشته باشیم تا به شرایط آرمانی برسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۹
0
0
مگه بافت تاریخی باقی مونده تاریخ رو با لودر از روش گذشتن مقامات
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->